Ako udržať svojich zamestnancov vo firme?

Ak by existovala všeobecná a efektívna príručka ako udržať zamestnancov vo firme, tak by to mali zamestnávatelia jednoduché. Často krát sa však zamestnávateľ musí prispôsobiť aktuálnej situácii na trhu, svojej konkurencii, ale aj potrebám svojich zamestnancov. Vysoká fluktuácia je strašiakom pre každú firmu a nemusí byť spojená len so zvýšenými finančnými nákladmi, ale aj so zlým menom na trhu a s problémom nájsť kvalifikovaných zamestnancov.

 

10 efektívnych nástrojov, ako udržať svojich zamestnancov vo firme:

 

  • 1) Adekvátne platové ohodnotenie – mzdové podmienky sú stále číslo jedna pri udržaní zamestnancov vo firme. Podľa prieskumu agentúry Focus pre spoločnosť Profesia, ktorý sa uskutočnil v roku 2021 je na prvom mieste medzi najčastejšími dôvodmi ukončenia pracovného pomeru nízky plat. Práve to poukazuje na to, že adekvátne mzdové ohodnotenie je položka, ktorá sa nedá obísť.

 

  • 2) Nechajte svojich zamestnancov pracovať z domu –niekoľko štúdii poukazuje na súvislosť medzi zvýšenou produktivitou a motiváciou a prácou z domu. Pre zamestnávateľov môže byť strednou cestou hybridný model, a teda kombinácia práce z domu a v kancelárii.

 

  • 3) Poskytnite flexibilný čas a skrátené pracovné dni – dlhodobo sa preukazuje, že podniky, ktoré ponúkajú flexibilnejšie pracovné možnosti si výrazne lepšie udržia svojich zamestnancov. Možnosť flexibility ponúka zamestnancovi efektívnejšie využiť čas, kedy je najproduktívnejší. Práve tento benefit vie zároveň podporiť work-life balance.

 

  • 4) Dajte svojim zamestnancom uznanie – zamestnanci, ktorí sa cítia za svoju prácu náležite uznaní sú viac angažovaní a zároveň sa pri nich znižuje pravdepodobnosť možného odchodu.

 

  • 5) Vytvorte pracovnú kultúru, v ktorej budú chcieť zamestnanci zostať – toto môže byť tiež jedným z faktorov, pre ktorý sa zamestnanci rozhodnú nevzdať svojho pracovného miesta. Pomôcť môže aj podpora ľudí bez ohľadu na rasu, pohlavie, pôvod, sexuálnu orientáciu, čím môže firma získať rozmanitejšie pracovisko.

 

  • 6) Dávajte dôraz na tímovú prácu – tímová práca nie je prínosná len pre jednotlivcov, ale aj pre firmu, nakoľko sa vykazuje vyšší výkon a nachádzajú sa optimálnejšie riešenia.

 

  • 7) Dôraz na zdravie – covid pandémia nám všetkým ukázala, že fyzické a duševné zdravie je prvoradé pre funkčnú spoločnosť. Kvalitné zdravotné poistenie, ochrana zdravia pri práci, či zamedzenie pracovania počas choroby je samozrejmosťou, ktorú by mali firmy ponúkať. Niektoré spoločnosti ako napr. aj LinkedIn poskytujú svojim zamestnancom napr. voľno pre duševné zdravie, aby predišli syndrómu vyhorenia

 

  • 8) Kariérny rast – medzi najčasnejšími dôvodmi skončenia pracovného pomeru patrí práve aj absencia kariérneho rastu. Zvyšovanie kvalifikácie a vzdelávanie svojich zamestnancov nielenže motivuje zamestnanca, ale zabezpečuje aj rast firmy.

 

  • 9) „Nebuď boss, staň sa koučom“ – dobrý manažér nevystupuje ako nadradený šéf, ale ako kouč a tréner, ktorý pomáha zamestnancom na ich ceste, poskytuje im podporu a pomoc. Zároveň by mal byť vzorom pre zamestnancov vo svojom prístupe a zanietení k práci.

 

  • 10) Zistite, kedy je čas rozlúčiť sa – vedieť, kedy je čas rozlúčiť sa so zamestnancom je rovnako dôležité, ako všetky ostatné faktory. Pokiaľ sa zamestnanec rozhodne, že sa chce posunúť ďalej, tak by mal zamestnávateľ rešpektovať jeho rozhodnutie a nesnažiť sa ho umelo udržať vo firme.

Nástroje sú univerzálne a všeobecné. Každá spoločnosť je jedinečná a preto by mala individuálne pristupovať k vytváraniu firemnej identity. Mzdové podmienky, kariérny rast, pracovné prostredie a flexibilita sú však piliermi, ktoré budú pre zamestnancov vždy predstavovať základ, o ktorý sa budú chcieť oprieť.

Zdieľať:
Facebook LinkedIn
Instagram
26. októbra 2023 | Denisa Ištok, Generic Consultant

Kontaktujte nás

    maximálne 5MB (.pdf, .docx)

    Vaše osobné údaje spracúvame za účelom vybavenia Vašej požiadavky. Viac informácií nájdete v zásadách ochrany osobných údajov.